اخبار جهان اسلام
تعجیل در فرج منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) صلوات...



وهّابیّت از منظر عقل و شرع

دكتر سید محمد حسینى قزوینى

مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)


الحمد للّه ربّ العالمین

والصلاة والسلام على سیّدنا محمّد وآله الطاهرین

مقدّمه

اندیشمندان اهل سنّت از دیر باز، نگاهى نقّادانه به فرهنگ و معارف شیعى داشته اند، همواره پرسش ها و شبهاتى را مطرح مى كردند كه این رویكرد با ظهور وهّابیّت در شبه جزیره عربستان، روند فزاینده اى به خود گرفته به ویژه آن كه پس از پیروزى انقلاب پرشكوه اسلامى ایران با روش هاى مدرن و با استفاده از رسانه هاى عمومى اینترنت و ماهواره در سطح وسیعى گسترش یافته است. این تهاجم ها در سال هاى اخیر گسترش چشم گیرى داشته به گونه اى كه از مردم عادّى تا استادان، دانش جویان و دانش آموزان و حتّى روحانیّان كاروان هاى حج را هم در بر گرفته است. گرچه بیشتر این شبهات، افترا و دروغ و یا جهل و نادانى است، ولى این مسئله، مسئولیّت استادان و دانش پژوهان را در پاسخ گویى نمى كاهد؛ چرا كه مخالفان مكتب اهل بیت علیهم السلام هرگز تصوّر نمى كردند كه ملّت ایران بتوانند با پشتوانه فرهنگ غنى شیعه، این گونه به صحنه بیاید و با دست

(5)


خالى، ولى با قلبى آكنده از ایمان و عشق به اسلام و تشیّع، طومار حكومت تا دندان مسلّح را ـ كه از هر سو مورد حمایت هاى بى دریغ شرق و غرب قرار مى گرفت ـ براى همیشه درهم بپیچد و به جاى آن، حكومت اسلامى را بر پایه فقه شیعه تأسیس نماید.

دروغ پردازى هاى وهابیت نسبت به شیعه:

مخالفان مكتب اهل بیت علیهم السلام و طالبان زر و زور با گسترش فرهنگ تشیّع، موقعیّت خود را در خطر مى بینند. از این رو، با تألیف كتاب هاى ضدّ شیعىِ سراسر از تهمت و دروغ، سعى در مخدوش كردن چهره نورانى مذهب شیعه را در سطح جهانى دارند. به نمونه هایى از سخنان بى پایه وهّابیّت توجه كنیم: 1. ابن تیمیّه نظریّه پرداز برجسته وهّابیّت مى نویسد: الرافضة لم یدخلوا فی الإسلام رغبة ولا رغبة، ولكن مقتا لأهل الإسلام(1)؛ هدف شیعیان از مسلمان شدن نابود كردن اسلام بوده است. والیهود لا یرون على النساء عدّة وكذلك الرافضة(2)؛ زنان شیعه همانند زنان یهود عده نگه نمى دارند. والیهود یستحلّون أموال الناس كلّهم وكذلك الرافضة(3)؛ شیعیان همانند یهود اموال دیگران را بر خود حلام مى شمرند.


(1) منهاج السنّة، ج 1، ص 23. (2) همان، ص 25. (3) همان، ص 26.

(6)


2. ابراهیم سلیمان جبهان، نویسنده مصرى مى نویسد: إنّ نكاح الأمّ عندهم هو من البر بالوالدین، وإنّه عندهم من أعظم القربات(1)؛ شیعیان ازدواج با مادر را یك نوع نیكى به پدر و مادر مى شمارند و از بزرگ ترین وسیله هاى تقرّب به خداوند متعال مى دانند. 3. دكتر عبداللّه محمّد غریب دانشمند مصرى در كتاب سراسر دروغ و تهمت خود «وجاء دور المجوس» مى نویسد: إنّ الثورة الخمینیّة مجوسیّة ولیست إسلامیّة، أعجمیّة ولیست عربیّة، كسرویّة ولیست محمّدیّة(2)؛ نهضت [امام [خمینى، یك نهضت مجوسى، عجمى و كسروى است، نه نهضت اسلامى، عربى و محمّدى. نعلم أنّ حكّام طهران أشدّ خطرا على الإسلام من الیهود، ولاننتظر خیرا منهم، وندرك جیّدا أنّهم سیتعاونون مع الیهود فی حرب المسلمین(3)؛ مى دانیم كه خطر حاكمان تهران بر اسلام از خطر یهود بر اسلام، سخت تر است و از آنان هیچ امید خیرى انتظار نمى رود و نیك مى دانیم كه آنان به زودى با یهود، هم داستان شده و به جنگ مسلمانان خواهند آمد! 4. دكتر ناصر قفارى در رساله دكتراى خود كه اكنون كتاب درسى دانشگاه مدینه است، مى نویسد:


(1) تبدید الظلام، ص 222. (2) وجاء دور المجوس، ص 357. (3) همان، ص 374.

(7)


أدخل الخمینى إسمه فی أذان الصلوات، وقدّم إسمه حتّى على إسم النبیّ الكریم، فأذان الصلوات فی ایران بعد استلام الخمینى للحكم وفى كلّ جوامعها كما یلى: اللّه أكبر، اللّه اكبر، خمینى رهبر، أی الخمینی هو القائد، ثمّ أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه(1)؛] امام[ خمینى، نام خود را در اذان نمازها داخل كرده و حتّى نام خود را بر نام پیامبر نیز مقدّم نموده است. در ایران، اذان در نمازها بعد از اعلام [امام [خمینى به عنوان حاكم ایران و حاكم همه جوامع [مسلمانان [چنین است: اللّه اكبر، اللّه اكبر، خمینى رهبر یعنى خمینى پیشواى ماست، سپس [مى گویند: [شهادت مى دهم كه محمّد فرستاده خداست! جاى بسى شگفتى است كتاب هایى كه بر ضدّ جنایات صهیونیسم در فلسطین اشغالى نوشته مى شود، بسیار كمتر از كتاب هایى است كه بر ضدّ شیعه تألیف مى گردد. 5. در حجّ سال 1381، ده میلیون و 685 هزار جلد كتاب به 20 زبان زنده دنیا كه غالبا بر ضدّ شیعه بوده از سوى دولت سعودى در میان زائران خانه خدا، پخش شده است(2).

چشم انداز مذهب شیعه:

یكى از انگیزه هاى تهاجم وسیع وهّابیّت بر ضدّ مذهب اهل بیت علیهم السلام ، به سبب ترس و وحشت آنان از گسترش این فرهنگ برخاسته از سنّت


(1) اصول مذهب الشیعة الإمامیّه، ج 3، ص 1392. (2) روزنامه عكاظ، به تاریخ 11/9/81 به نقل از: مجلّه میقات، شماره 43، ص 198.

(8)


راستین محمّدى مطابق با قرآن در میان جوانان و دانشمندان تحصیل كرده است. براى روشن شدن مطلب به نمونه هایى از گرایش به مذهب شیعه اشاره مى كنیم: 1. دكتر عصام العماد، فارغ التحصیل دانشگاه «الإمام محمّد بن سعود» در ریاض و شاگرد بن باز (مفتى اعظم سعودى) و امام جماعت و خطیب جمعه یكى از مساجد بزرگ صنعاء و از مبلّغان وهّابیّت در یمن كه كتابى نیز در اثبات كفر و شرك شیعه تحت عنوان «الصلة بین الإثنى عشریّة وفرق الغلاة» نوشته و به دنبال تحقیق و بررسى، با فرهنگ نورانى تشیّع آشنا شد و از فرقه وهّابیّت دست كشید و به مذهب شیعه مشرّف گردید. وى مى نویسد: «وكلَّما نقرأ كتابات إخواننا الوهّابیّین نزداد یقیناً بأنّ المستقبل للمذهب الاثنى عشرى؛ لأنّهم یتابعون حركة الانتشار السریعة لهذا المذهب فى وسط الوهّابیّین وغیرهم من المسلمین»(1)؛ با مطالعه كتاب هایى كه وهّابیّت در سال هاى اخیر نوشته اند، بر یقین ما افزوده مى شود كه تنها مذهبِ آینده، همان مذهب شیعه امامیّه است؛ زیرا آنان دنبال انتشار وگسترش سریع این مذهب در جوامع وهّابى و سایر مسلمانان مى باشند. سپس از قول شیخ عبد اللّه الغُنیمان استاد «الجامعه الإسلامیّه» در مدینه منوّره نقل مى كند: إنّ الوهّابیّین على یقین بأنّ المذهب (الاثنى عشر) هو الذى سوف


(1) المنهج الجدید والصحیح فى الحوار مع الوهّابیّین، ص 178.

(9)


یُجذبُ إلیه كلّ أهل السنَّة وكلّ الوهّابیّین فى المستقبل القریب(1)؛ وهّابیان به یقین دریافته اند، تنها مذهبى كه در آینده، اهل سنّت و وهّابیّت را به سوى خود جذب خواهد كرد، همان مذهب شیعه امامى است. 2 . آقاى شیخ ربیع بن محمّد، از نویسندگان مشهور سعودى مى نویسد: وممّا زاد عجبی من هذا الأمر أنّ إخواناً لنا ومنهم أبناء أحد العلماء الكبار المشهورین فى مصر، ومنهم طلاّب علم طالما جلسوا معنا فی حلقات العلم، ومنهم بعضُ الإخوان الذین كنّا نُحْسن الظنَّ بهم؛ سلكوا هذا الدَرْب، وهذا الاتّجاه الجدید هو (التشیّع)، وبطبیعة الحال أدركت منذ اللحظة الأولى أنّ هؤلاء الإخوة كغیرهم فی العالم الإسلامی بهرتهم أضواء الثورة الإیرانیّة(2)؛ آن چه باعث فزونى شگفتى من گردیده، این است كه گروهى از برادران وهّابى ما كه برخى از فرزندان شخصیّت هاى علمى در مصر هستند و برخى از دانش جویانى هستند كه مدّت ها در جلسات علمى ما شركت مى جستند و برخى از برادرانى كه ما به آنان خوش بین بودیم، اخیرا به سراغ مكتب تشیّع رفته اند.


(1) همان. (2) الشیعة الإمامیّة فى میزان الإسلام، ص 5.

(10)


و چیزى كه در همان آغاز توجه ما به خود جلب كرد این بود كه تمامى این ها، تحت تأثیر درخشش نور انقلاب اسلامى ایران قرار گرفته اند. 3 . شیخ محمّد مَغراوى نویسنده مشهور وهّابى مى گوید: بعد انتشار المذهب الإثنى عشری فی مشرق العالم الإسلامی، فخفت على الشباب فی بلاد المغرب ... (1)؛ باگسترش مذهب تشیّع در میان جوان هاى مشرق زمین، بیم آن را دارم كه این فرهنگ در میان جوان هاى مغرب زمین نیز گسترده شود. 4 . دكتر ناصر قفارى استاد دانشگاه هاى مدینه مى نویسد: وقد تشیّع بسبب الجهود التى یبذلها شیوخ الإثنى عشریّة من شباب المسلمین، ومن یطالع كتاب عنوان المجد فى تاریخ البصرة ونجد یَهُولُه الأمر حیث یجدُ قبائل بأكملها قد تشیّعت(2)؛ اخیرا تعداد زیادى از اهل سنّت به مذهب شیعه گرویده اند و اگر كسى كتاب «عنوان المجد فى تاریخ البصرة ونجد» را مطالعه كند به وحشت مى افتد كه چگونه برخى از قبایل عربى به صورت كامل، مذهب شیعه را پذیرفته اند. 5 . شیخ مَجْدى محمّد على محمّد، نویسنده برجسته وهّابى سخن جالبى دارد.او مى گوید: جاءنی شابّ من أهل السنّة حیران، وسبب حیرته أنّه قدامتدّت إلیه أیدى الشیعة ... حتّى ظنّ المسكین أنّهم ملائكة الرحمة وفرسان الحقّ(3)؛ یكى از جوان هاى اهل سنّت حیرت زده نزد من آمد وقتى كه علّت حیرت او را جویا شدم، دریافتم كه دست یكى از شیعیان به وى رسیده است و این جوان سنّى تصوّر كرده است كه


(1) من سبَّ الصحابة ومعاویة فأُمّه هاویة، ص 4. (2) أُصول مذهب الشیعة الإمامیّة الاثنى عشریّه، ج 1، ص 9. (3) انتصار الحق، ص 14 و 11.


منبع:انجمن گفتگوی دینی

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic