اخبار جهان اسلام
تعجیل در فرج منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) صلوات...



 جناب حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف رئیس موسسه علمی - فرهنگی بهداشت معنوی به دعوت جناب عالی در جلسه ای که با موضوع بررسی اندیشه­ های برایان تریسی در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد، حضور پیدا کردند و مطالبی را بیان فرمودند. اما متأسفانه در گزارشی که مجله موفقیت از آن جلسه منتشر کرده، بخش­های مهم مطالب ایشان حذف شده است. به همین علت از استاد مظاهری سیف خواسته شد تا خلاصه سخنان شان را برای آن مجله محترم بنویسند، تا با انتشار آن رسالت اطلاع رسانی صادقانه از سوی مجله موفقیت عملی گردد. امیداواریم سهل انگاری و گزارش نویسی غیر منصفانه خبرنگار مجله با شهامت و سعۀ صدر شما که دارای حسن سابقه هستید، و انتشار این نامه جبران شود.

 

بدون تردید بنابر قانون مطبوعات لازم است که این نامه در همان صفحات و با همان کیفیتی که گزارش پیشین منعکس شده، منتشر گردد. متن یادداشتی که استاد مظاهری سیف برای ارائه به مجله موفقیت در اختیار ما گذاشتند از این قرار است:

«در حدود دو قرن پیش که تفکر مادی و غیر دینی در غرب به تدریج روی کار آمد و مبانی تفکر لیبرال - سرمایه­ داری شکل گرفت. جامع ه­شناسان متوجه بودند، که دین به عنوان یک نهاد اساسی در جامعه قابل حذف نیست و باید ادیان اصیل را توسط دینی هماهنگ با ارزش­ها و باورهای تمدن غربی جایگزین کرد. این نظریات که از سوی افرادی نظیر سن سیمون و اگوست کنت، مطرح شد، در حد نظریه باقی نماند و به استراتژی سلطه در جهان تبدیل شد. در طول دو قرن گذشته مطالعات گسترده­ای صورت گرفت و جریانی به نام تفکر نوین (New Thought) به عنوان دین نوین و جایگزین تدوین شد و نهادهای متعددی برای گسترش آن در سراسر جهان تأسیس گردید.

روند ساختن دین جهانی و اصول تفکر نوین را در کتاب «به سوی یک دین جهانی» شرح داده­ام. اما لازم است که تأکید کنم، قانون جذب (Law of Attraction) یکی از اصول دهگانۀ تفکر نوین است که متأسفانه خواسته یا ناخواسته از سوی بسیاری از افراد ترویج می­شود. این جریان در بیش از یک قرن گذشته به تدریج بستر شکل گیری هزاران جریان شبه عرفانی کاذب در جهان را پدید آورده است. کسانی در ایران تحت عنوان تکنولوژی فکر و... همین اصول کاملاً مادی و شبه روانشناختی را به نام عرفان به مردم تعلیم داده­اند.

اقای برایان تریسی نیز یکی از مروجان تفکر نوین است و ابعادی از آن را در سراسر جهان آموزش می­دهد و منتشر می­کند. سخن بر سر  شخص نیست و این که آیا او جاسوس است یا نه. این ها مطالب انحرافی است که ما را از اصل موضوع دور می­کند. مهم این است که برایان تریسی مروج اندیشه­ای است که ریشه­ها و میوه­های آن خراب است. تفکر نوین در عرفان یهود (کابالا) ریشه­ دارد و پایه گذاران اولیه آن نظیر سوئدنبرگ اساساً کابالیست­های بزرگی بوده­اند. اگر کسی کتاب «خودآفرینی» تریسی را بخواند، می­بیند که مطالب آن منطبق بر کتاب «نیروی کابالا» از منشورات مرکز کابالا در امریکاست.

به هر حال مسأله ما شخص نیست، نه تریسی و نه کس دیگر؛ مسأله ما یک فکر فاسدی است که به صورت نرم و در قالب برخی از کتاب­های عامه پسند و سمینارها و... در سطح جهان ترویج می­شود. و با تعالیم همه ادیان مشکل دارد و همه را تحریف می­کند. کالین کمپبل با نگرانی از تحریف و تضعیف مسیحیت در غرب مقاله «شرقی سازی غرب» را ارائه می­دهد. تضعیف مسیحیت در غرب نیز تحت تأثیر تعالیم تفکر نوین است. تفکر نوین بسیار متأثر از بودیسم و هندویسم است، چنانکه ارنست هلمز یکی از تدوین کنندگان اصلی تفکر نوین در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به شدت تحت تأثیر اندیشه­های هندویی بوده است.

ممکن است فکر کنید که تفکر نوین و قانون جذب و افکار کسانی نظیر تریسی چه ربطی به معنویت دارد. برایان ویلسون که برخی او را پدر جامعه­شناسی دین معاصر می­دانند، پاسخ شما را داده است. او در مقدمه کتاب «جنبش­های نوپدید دینی» می­نویسد این جریان­ها معنویت­های مادی هستند. و این را تناقضی در ذات این ایده­ها می­داند. در فصلی از همان کتاب افرادی نظیر لوئیز هی و آنتونی رابینز نیز به عنوان کسانی که در مسیر ترویج معنویت و دینی نوین فعالیت می­کنند. معرفی شده­اند. ممکن است در نگاه اول این طور به نظر نرسد، اما بررسی محتوا و مبانی آموزش­های آنها و اهدافی که در متن تمدن گسترده غرب دنبال می­کنند موضوع را برای محققان و دانشمندان روشن کرده است. گذشته از اینکه برخی از این افراد به صراحت به عرفانی بودن این اصول و قوانینی مثل قانون جذب حتی در کشور خودمان تصریح می­کنند.

جریانی که حدود دویست سال صدها نفر و ده­ها سازمان روی آن کار کرده­اند، در چند دقیقه قابل توصیف نیست، تا برسد به اینکه وارد نقد و بررسی آن شویم. قصد من فقط آگاهی بخشی و هشدار است که این تفکر فاسد بسیار حساب شده و زیبا آراسته و عرضه می­شود. مبادا ما مبلغ آن شویم و یا میزبان مبلغان آن باشیم. البته عصر ارتباطات است و باید در جریان آزاد اطلاعات مطالب ناقدان هم مشارکت داده شود. بنده در مصاحبه­هایی که پیش از آمدن تریسی به ایران داشتم، عرض کرده بودم که فضا را برای بیان نقد باز کنید و آزاد بگذارید. اشکالی ندارد کسی را که برخی او را نظریه پرداز می­پندارند، بیاید و حرفش را بزند، مشکل اینجاست که به منتقدان اجازه ندهیم آزادانه سخن بگویند و یا از انعکاس صریح و کامل سخنان­شان خودداری کنیم.

افکار برایان تریسی متعلق به یک فرد نیست کسانی که با آثار او و نویسندگان مشابه او آشنا هستند، به خوبی می­دانند که بسیاری از نویسندگان و سخنرانان هم سو با تریسی حرف یکسانی دارند. این جریان فکری را باید خوب بشناسیم و درست و نادرستش را جدا کنیم و از اینکه آلودگی­های آن زندگی مادی و معنوی­مان را تباه کند، جلوگیری کنیم. و صد البته که این جریان بسیار جذاب و فریبنده است.

بدون شک با حذف و تحریف نظرات مخالف به جایی نمی­رسیم و پایه­های کار سست و ویران می­شود. امیدوارم که دوستان ما در مجله موفقیت برای یک گفتگوی آزاد و حق جویانه آماده باشند و برای افزایش آگاهی و رشد فکری و فرهنگی جامعه بیش از پیش تلاش کنند.»

از این که این نامه را بدون حذف و تغییر صریح و صادقانه منتشر می­کنید، پیشاپیش قدردانی می­نمایم.

 

مدیر دفتر روابط عمومی و همکاری­های علمی

 

 منبع: موسسه بهداشت معنوی

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات