اخبار جهان اسلام
تعجیل در فرج منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) صلوات...



جایگاه کل نیرانجان در اکنکار جایگاه خدایی است یا شیطانی؟

کل نیزانجان شخصیت خیالی دیگری است که اکنکار آن را خلق نموده و برای سرگوب ادیان دیگر از آن بهره می حوید. اکنکار مدعی است کل نیزانجان که در واقع شیطان است همان خدای بقیه ادیان و مذاهب است. در برخی نوشته‌ها و باورها، اکنکار «کَل نیرانجان» را به عنوان خیانت¬پیشه¬ای می‌شناسد که آرزو دارد در مقام خدایی پرستش شود. (نک: توئیچل، شریعت کی سوگماد: 1/28)«کَل نیرانجان» همان قدرت کاذبی است که نماد تمامی اتفاقات منفی است. اکنکار در این مقام او را اهریمنی می‌داند که در صدد بازداشتن روح از تعالی و ترقی است. بنا به عبارتِ کتاب مقدس ادعایی، او «شیطان جهان‌های روانی است». (توئیچل، شریعت کی سوگماد: 1/82)
طبق عقیدة اكیست‌ها «کَل نیرانجان» برای اعمال شیطانی خود از نفسانیّات پنج گانه انسانی سود جسته و بشر را از رسیدن به مقام تعالی باز می¬دارد. (نک: توئیچل، شریعت کی سوگماد: 1/193) او مسئول تمامی آرزوهای پلید بوده و باعث می‌شود مرگ در دل انسان‌ها رخنه کند. کَل نیرانجان انسان‌ها را در اندوه، پریشانی، نکبت و تهی¬دستی غوطه ور می‌كند. اوست که انسان‌ها را به خودکشی و خود انهدامی و بدبختی و بی¬علاقه¬گی و نارضایتی و تفرقه می‏کشاند. خشم، حرص، وابستگی و خودستایی، گرایش به الکل و افیون و مواد مخدر، زودرنجی، عیب جویی و ... همه و همه از آثار کَل نیرانجان هستند. (نک: توئیچل، شریعت کی سوگماد: 1/235-237)
از این دست گفته‌ها درباره کَل نیرانجان فراوان است. هر انسانی با مراجعه به این گفته‌ها در می‌یابد که کل نیرانجان شخصیتی است که علیه خدا شوریده و خود را در جهت مخالفت با روح الهی وقف نموده است.
چهرة متناقض دیگری نیز از کَل نیرانجان ارائه شده است:
کَل نیرانجان؛ مظهر تجلّی منفی خدا، قدرتی که به جریان می¬افتد تا جهان‌های مادون را نگهداری نماید. جهانی که ارتعاشاتش حالات خشن ماده را نشان می‌دهد. (توئیچل، واژه نامه اکنکار: 129)
به نظر پال توئیچل تمام این جهان‌ها، برهماندا، آندا و پیندا، تحت حاکمیت نیروی کل یا نیروی منفی قرار دارند. حکمران این جهان‌ها کَل نیرانجان است. او جهان فیزیکی را آفریده و مرگ و زندگی، خلقت و نابودی در ید قدرت او ست. گر چه او قادر به انجام هر کاری است که مایل باشد، وظیفه‌اش از بالا به او دیکته می‌شود...او اغلب توسط بسیاری از گروه‌های مذهبی، به عنوان بالاترین مرتبه خدایی تلقی می‌شود. ( توئیچل، اکنکار کلید جهانهای اسرار: 325)
مقام اهریمنی کل نیرانجان به یک باره به مقام خالقیت و حتی ربوبیت رسیده است. این مقام تا بدانجا متعالی است که نظر اکیستها بسیاری از ادیان او را با خدای خود اشتباه گرفته‏اند.پال ادعا می‌كند کل نیرانجان همان یهوة یهودی‌ها و خدای مسیحیان و برهم و دانتیست‌هاست. ( نک: توئیچل، اکنکار کلید جهانهای اسرار: 334)
مقام ابزار الهی بودن از دیگر مقامهای اوست. او به عنوان ابزاری جهت آزمودن و تعالی چلاها کاربرد دارد. همچنین او یکی دیگر از مظاهر و تجلّیات خداوند اکنکار است که یا شیطان است، یا خالق و یا همکار خداوند!
نوشته شده توسط عبدالحسین مشکانی

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic