تبلیغات
اخبار جهان اسلام - ماجرای کلیسای "آدونتیست"/ امام خمینی: اینها لاابالی كرده‌اند،‌ ولی بی‌دین نكرده‌اند
اخبار جهان اسلام
تعجیل در فرج منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) صلوات...



  ماجرای کلیسای "آدونتیست"/ امام خمینی: اینها لاابالی كرده‌اند،‌ ولی بی‌دین نكرده‌اند

 امام فرمودند:«‌این‌ها پنجاه سال است دراین مملكت كار می‌كنند، نتوانسته‌اند هیچ موحدی را مسیحی كنند. لاابالی كرده‌اند،‌ ولی بی‌دین نكرده‌اند. این جریانات یك سرمنشا دارد كه مثل یك نهر است. شما بروید دنبال سرچشمه.

ادونتیست‌های روز هفتم جریانی مسیحی بود، كه به امر تبلیغ آیین مسیحیت، ‌با هدف مقابله با اسلام مبادرت می‌كرد. این جریان در كلیسایی واقع در ابتدای خیابان رشت، تقاطع خیابان پهلوی(ولی عصر) تمركز یافته بود و به نام كلیسای«ادونتیس» معروف بود. در این مركز سرمایه‌ گذاری‌های مادی فراوانی صورت گرفته بود و تبلیغات گسترده‌ای در اشاعه مسیحیت می‌كردند.

ادونتیست‌های روزهفتم در سال‌های 1340تا1343 در راستای هدف خود و با شیوه‌ای نوین شروع به نشر و توزیع جزوات تبلیغی به نام‌های «راه مریم» و«راه عیسی» كردند. این جزوات به آدرس‌های مختلف دراقصی نقاط كشور و برای افراد مختلف ازمسوولان كشوری و لشگری به صورت ماهیانه و رایگان ارسال می‌شد.

احمد احمد در كتاب خاطراتش می‌گوید: من به همراه آقای محمد میرصادقی و آقای حسین صادقی پس از اطلاع از این حركت مرموز برای مقابله با آن، ‌خود را به ادونتیست‌ها معرفی كرده و تمایل ظاهری نشان دادیم كه به این آیین علاقه داریم. سپس در جلسات تبلیغی آن‌ها شركت می‌كردیم. آن‌جا از طریق نفوذی دیگری به نام مرجانی، ده‌هزار آدرسی كه نشریات«راه مریم» و«راه عیسی» و كتاب‌های دیگر آن‌ها ارسال می‌شد را به‌دست آوردیم.

به بهانه پخش و توزیع،‌ نشریات را پیش خودمان نگه می‌داشتیم و تصمیم گرفتیم به جای آن‌ها، كتاب‌های اسلامی به آدرس‌ها بفرستیم.  نشریه «ندای حق» كه آن زمان آقای سیدهادی خسروشاهی منتشرمی‌كرد حاوی مطالب ارشادی و اسلامی بود را انتخاب نمودیم اما برای اجرای نقشه با محدودیت مالی مواجه شدیم و نتیجه‌ای عایدمان نگشت.

 روزی با برادرم درباره توزیع نشریه صحبت می‌كردم،‌ او كه عضو هیات‌های موتلفه بود گفت چرا گزارشی از فعالیت‌های خودتان را به امام نمی‌دهید اگر كارتان را تایید كردند،‌ كمك‌تان می‌كنند. ما هم گزارشی نوشتیم تا نظرامام را جلب كنیم. مرجانی هم كه دایره فعالیتش گسترده‌ تربود توانست حدود48 جلد كتاب تبلیغاتی را جمع آوری كند. سپس تمام كتاب و نشریاتی كه داشتیم در دو گونی بزرگ ریختیم تا وقت ملاقات با امام فرا رسید.

 



با اجازه ایشان گزارش فعالیت‌های‌مان را ذكر كردیم. از مبارزه، تبلیغ، خطر میسیونرهای مسیحی و ادونتیست‌ها صحبت كردیم. مرجانی هم برای اغراق گفت: كه این‌ها (میسیونرهای مسیحی) توانسته‌اند در همدان یك روستا را كاملا مسیحی كنند. با این گفته امام با هیبت همیشگی خود به او نگاه كردند و پرسیدند كجاست؟ مرجانی متوجه شد كه امام به اغراق او پی‌برده و درنتیجه ساكت شد و دیگر چیزی نگفت. ولی ما بریده بریده حرف‌های خود را زدیم و با همان حال و روح جوانی گفتیم: قصد مبارزه با آن‌ها را داریم می‌خواهیم پرچم اسلام را درهمه جا به اهتزاز درآوریم و نشریات و كتاب‌ها را از گونی بیرون آوریم و تك تك آن‌ها را به امام  نشان دادیم. امام هرجزوه و كتابی را كه می‌دیدند می‌فرمودند: دیده‌ام، دیده‌ام،‌ این را هم دیده‌ام.

باورمان نمی‌شد كه امام همه این كتاب‌ها و نشریات را دیده باشند به‌ همین خاطر به ما برخورد و احساس ناراحتی كردیم هیچ كتاب برای امام تازگی نداشت. بغض گلوی‌مان را گرفته بود امام  وقتی تمام عناوین كتاب‌ها را دیدند فرمودند: دوتای دیگرهم هست و اسامی آن دو را ذكر كردند و درباره آن‌ها صحبت نمودند. ما جا خوردیم، عجیب بود كه نتوانسته بودیم آن دو كتاب را پیدا كنیم. ناراحتی‌مان را فراموش كردیم، خودمان را جمع وجور كردیم و فهمیدیم كه دچار توهم شده‌ایم و امام خیلی جلوتر از همه حركت می‌كنند. بعد ازاین درس بزرگ به امام گفتیم: ما ده هزار آدرسی را كه جزوات برای‌شان ارسال می‌شد داریم ومی‌خواهیم نشریه «ندای حق» را برای آن‌ها بفرستیم، ولی مشكل مالی داریم. امام فرمودند: «این‌كه مبارزه نیست این‌ها شما را به خود مشغول نكنند.» دوباره جا خوردیم و تعجب كردیم پرسیدیم: مبارزه نیست؟

امام فرمودند:«‌این‌ها پنجاه سال است دراین مملكت كار می‌كنند، نتوانسته‌اند هیچ موحدی را مسیحی كنند. لاابالی كرده‌اند،‌ ولی بی‌دین نكرده‌اند. این جریانات یك سرمنشا دارد كه مثل یك نهر است. شما بروید دنبال سرچشمه. این‌ها همه ازفساد رژیم است،‌ شما بروید دنبال آن، ‌این‌ها وقت‌تان را می‌گیرد.» ما بیشتر منفعل شدیم دیدیم امام می‌گویند این‌ها مبارزه نیست. حضرت امام با همان لحن شیرین كه همه قشرها آن را درك می‌كنند فرمودند:«همین مبارزه‌ای كه روحانیت دارد می‌كند،‌ همین كار را بكنید.»

در ذهن خود می‌اندیشیدیم كه روحانیت جزمسجد ،منبر وسخنرانی كارخاصی نمی‌كند. اگر هم سخنرانیش تند باشد كه او را می‌گیرند. نمی‌توانستیم قبول كنیم كه كار روحانیت مبارزه است نه كارما. اما گذشت زمان ثابت كرد كه در فعالیت‌ها و حركت‌های انقلابی، ‌آن‌چه كه مفید و موثر بود، ‌همین حركت روحانیت بود كه موجب سلامت سایر فعالیت‌ها و موجب حركت عظیم ملت اسلامی شد. تا ابد این خاطره و ملاقات درس آموز و عبرت‌انگیز از لوح دیده و دل ما بیرون نخواهد رفت.

جالب آن است كه احمد احمد در ذیل این خاطره پیرامون مرجانی (همان مبارزه تندروی نفوذی كه به قصد مقابله با مسیحیت دارد این جریان شده بود) می‌گوید: مرجانی كه گفته‌ها،‌ رفتار ‌و اعمالش در ادونتیست‌های روز هفتم مشكوك و شبهه‌‌ ناك بود سرانجام به آیین مسیحیت تغییر دین داد و به كشور آلمان گریخت و دیگر خبری از او به‌دست نیامد.

***
پی‌نوشت:
ادونتیست‌ها (ظهورگرایان) یكی از سه گروه هزاره‌گرای مسیحیت هستند كه اعتقاد به رجعت مسیح دارند. این گروه و دو گروه شاهدان یهود و دیسپنساشنالیست‌ها(مقطع باوران) با خواندن كتاب مكاشفه یوحنا معتقدند كه مسیح یك دوره سعادت هزارساله ایجاد خواهد كرد. نهضت ادونتیرم با پیشگویی‌های ویلیام میلر درباره پایان جهان آغاز شد. میلر ابتدا سال1843 وبعد 1844 را برای رجحت مسیح و پایان دنیا پیش‌بینی كرد. چون پیش‌بینی تحقق نیافت،‌ پیروانش از آن پس بدون موعد معین منتظر ظهورعیسی مسیح(ع) هستند اما این موعد را نزدیك می‌دانند. وسیع‌ترین ومعروف‌ترین فرقه ادونتیست‌ها،‌ فرقه ادونتیست‌ها فرقه ادونتیست‌ روزهفتم است كه جوزف بیتس، ‌جیمز وایت وهمسرش الن‌گوله وایت آن را تاسیس كردند.

نخستین مجمع این كلیسای جدید در باتل كریك واقع در ایالت میشیگان در 1863 برپا شد. ادونتیست‌های روز هفتم،‌ روز شنبه (نه یكشنبه) را روز مناسب برای عبادت مسیحی می‌دانند. ادونتیست‌ها قبل از تهران،‌ در جلفای اصفهان صاحب كلیسا بودند.

منبع: مشرق نیوز

 

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin