تبلیغات
اخبار جهان اسلام - دالایی لاما فردی بودایی !
اخبار جهان اسلام
تعجیل در فرج منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) صلوات...



  سوال: دالایی لاما بودایی است یا لامایی؟ آخر اسمش لاما است ولی شما نوشته اید که بودایی است؟

جواب:
در پاسخ باید گفت که هر دو درست است.
توضیح بیشتر: گورو شاکیامونی مشهور به بودا حدود 25 قرن پیش در شمال شرقی هند ( در نپال ) متولد شد. پدر او فرمانروای دودمان «ساکیا» بود. به اعتقاد بودائی¬ها شاکیامونی در زیر درخت بودی توانست به حالت اشراق و روشن شدگی کامل برسد.( زندگی در راهی بهتر، دالایی لاما ص 12)
بودا بعد از دو ماه در یک سخنرانی ایده جدید خود را از هستی در قالب چهار اصل بیان نمود. 1ـ زندگی دنیای یکپارچه رنج است. 2ـ این رنج انگیزه¬ای دارد. 3ـ رنج را می¬توان از میان برداشت. 4ـ برای پایان دادن به رنج راهی وجود دارد.( حکمت بودا ترجمه محمد جواد ادبی ص 12)
هرچند بودای بزرگ در سن 80 سالگی دیده از دنیا فرو بست اما شاکیامونی بودا (بودای تاریخی) طبق متون بودا نه نخستین بودا بود و نه آخرین آنها، به طوری که در هینه یا نه به 6 بودای کهن پیش از بودای تاریخی اشاره شده است .( حکمت بودا، ادبی ص 141)
آیین بودا علی رغم این که دین نام گرفته است آیینی است الحادی یعنی مفهومی به نام خدا ( به عنوان خالق هستی) در قاموس این آیین وجود ندارد. خود دالایی لاما در آثارش این معنا را صریحاً پذیرفته و آن را توضیح داده است.
آیین بودا پس از او شاخه¬هایی پیدا کرد. دو شاخه اصلی آن ماهایانه و هینایانه است. شکلی که بودا در تبت به خود گرفته است همان است که به لامائیسم مشهور است. امروزه سه فرقه مهم در تبت وجود دارد که بزرگترین آنها مکتب گه ـ لوگ ـ په است که فرقه دالایی لاماهاست. (هینه یا نه، ع، پاشایی ص 166)
این مذهب در طول تاریخ فراز و نشیب هایی داشته است و پاره ای از امور به تشخیص بزرگان این آیین مباح شده یا ممنوع اعلام گردیده است.«مذهب بودایی تاننترا یعنی پرستش روح علوی مونث که زن شیوای هندوان و بودای مهایانه می¬باشد راهبان تبتی را مجاز ساخته که ازدواج کنند و رو ش تجرد را که از سنن دیرین بودایی است ترک نمایند.» (تاریخ جامع ادیان، جان بایرناس ص 247 / هینه یا نه، ع، پاشایی ص 32) پیروان تانترا معتقدند نیروی مخفی کندالینی ـ که در قسمتی پایین¬تر از ستون فقرات قراردارد ـ بوسیله تکرار بعضی از اوراد مخصوص و حرکاتی گوناگون و رسم ها و نقوش و طلسمات عجیب همراه با جنبش دست و پا آزاد می-شود. به هر نحو ایمان به سحر و افسون و حرکات جادویی از اعتقاداتی است که بوداییان تبت از هندوان اخذ کرده و با دین خود آمیخته و مخلوط ساخته¬اند. (تاریخ جامع ادیان، ناس ص 244)
دالایی لامای چهاردهم اصطلاح « لامائیسم » را بر نمی¬تابد و می¬گوید:
«این اندیشه درستی نیست که آیین بودایی تبت را لامائیزم به شمار آوریم. چون آیین بودایی تبت گردآمده¬ای از آموزه¬های اصیل بوداست. بدین گونه آیین بودایی تبت چهره کامل درمه بوداست». (زندگی در راهی بهتر ص 140 و رجوع شود به تاریخ جامع ادیان ص 247)
جهت مطالعه بیشتر:
1. کتاب نیم نگاهی به معنویت دالایی لاما، حمزه شریفی دوست، ناشر موسسه بهداشت معنوی، چاپ 1389
2. سایت بهداشت معنوی بخش مقالات
3. کتاب آفتاب و سایه ها ، محمد تقی فعالی
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin